
ملزوماتی برای افزایش شانس فروش ایده
ملزوماتی برای افزایش شانس فروش ایده
ممکن است شما ایدهای داشته باشید اما توانایی راهاندازی کسب و کار ندارید. ممکن اس شما بخواهیم به جای پیادهسازی و تجاریسازی یک ایده، آن را بفروشید. برای این کار راهکاری وجود دارد: ثبت ایده و فروش امتیاز بهرهبرداری از آن.
برای ثبت و فروش امتیاز استفاده از ایده، مسیری وجود دارد که باید شما آن را طی کنید. در ذیل این مسیر در سه بخش تشریح میشود:
مرحله اول: جمعآوری اطلاعات
ابتدا درباره بازار هدف خود اطلاعاتی جمعآوری کنید. محصولات رقیب خود را شناسایی کرده و تولیدکنندگان آنها را بشناسید. چک کنید که آیا میتوان ایده شما را به صورت اختراع ثبت کرد. مراحل قانونی آن را در آورید. گشتی در دفاتر و بانکهای اطلاعاتی پتنتها بزنید تا از مشابهت ایده خود با موارد ثبت شده مطلع شوید. هر قدر درباره قوانین مربوط به مراحل ثبت بدانید، بهتر است. درباره امکان تولید انبوه محصول نهایی ایده خود مطالعه کنید، به ویژه اگر محصولی که شما در نظر دارید نیاز به مواد یا فرآیندهای منحصر به فردی است.
مرحله دوم: یک ارائه کامل آماده کنید
یک فایل ارائه خوب آمده کنید که اطلاعات مرتبط با کارتان در آن باشد. یک جدول حاوی خلاصه اطلاعات استخراجی خود را نیز آماده کنید. در دو صفحه سعی کنید به این موارد بپردازید: مشکلات، چالشها و موارد مورد نیاز- ویژگیها و مزایای محصول- بازار هدف – وضعیت قانونی اختراع شما (پتنت، کپی رایت، نام تجاری)
مرحله سوم: ترسیم دقیق هدف
در مراحل قبل شما اطلاعات را جمعآوری و آماده کردید. حال باید فرصتهای کسب و کار مناسب را شناسایی کنید. برای این کار بهتر است لیستی از 50 هدف احتمالی آماده کنید. اما چطور میتوان نام شرکتهایی را که کاندید خرید ایده شما هستند، پیدا کنید؟ خیلی ساده است، از روی محصولات مشابه ایده شما، میتوانید طیف تولیدکنندگان و مصرف کنندگان احتمال محصول خود را پیدا کنید. ممکن است به دلیل سابقه تحقیقاتی خود با برخی از این شرکتها آشنا باشید.
مرحله چهارم: دستهبندی مشتریان احتمالی
لیست تهیه شده را براساس اولویت دستهبندی کنید. شاخصهای مختلفی هستند که با استفاده از آنها میتوانید اولویتگذاری کنید. ابعاد شرکت، منطقه جغرافیایی، دارا بودن محصول مشابه، دسترسی به مسئولان رده بالای شرکت، سیاستهای شرکت و شهرت آنها از جمله این شاخصها هستند.
مرحله پنجم: فروش
شما الان اطلاعات لازم را به همراه یک فایل ارائه خود و لیستی از مشتریان در اختیار دارید. هیچ قانون مشخصی برای مذاکره فروش ایده وجود ندارد بنابراین دامنه امتیازدهی و امتیازگیری کاملا باز است. با این حال سعی کنید به این نکته توجه کنید: واقعگرا باشید، ایده شما لزوما نباید میلیون دلاری باشد.
منبع:
http://www.entrepreneur.com/article/83496