اتخاذ حداقل 5 مدل کسب و کار مختلف به‌صورت هم‌زمان

کد بلاگ : #490
تاریخ انتشار : شنبه, 29 فروردین 1394 0:00
تعداد بازدید کننده : 1236
چاپ ارسال به دوستان
شما این مطلب را ارسال خواهید کرد:
اتخاذ حداقل 5 مدل کسب و کار مختلف به‌صورت هم‌زمان
  • Reload بازآوری
بزرگ یا کوچک بودن حروف اهمیت ندارد
ارسال
بسیاری از محققان معتقداند که دوره اتخاذ یک مدل کسب و کار در شرکت‌های فناور به سر رسیده است. در حال حاضر با توجه به تغییرات سریع بازار، شرکت‌های فناور بهتر است حداقل از 5 مدل کسب و کار مختلف به طور هم‌زمان استفاده نمایند.

هر شرکتی برای بقا در بازار، نیازمند داشتن «مدل کسب و کار» است. روشی که یک بنگاه اقتصادی برای افزایش درآمد خود اتخاذ می‌کند، مدل کسب و کار گفته می‌شود. این تعریف، شاید در حوزه‌های مختلف، معانی متفاوتی داشته باشد اما در نهایت، مدل کسب و کار، فرآیندی است که طی آن شرکت از ابزارها و توانمندی‌های خود برای تولید سود بیشتر استفاده می‌نماید. به بیان دیگر، مدل کسب و کار روشی است که طی آن، ایده‌ها و طرح‌ها تبدیل به ارزش‌های اقتصادی می‌شوند. با این تفاصیل، آنچه که می‌تواند موجب رشد و شکوفایی یک بنگاه اقتصادی شود، مدل کسب و کار اتخاذ شده بنگاه است. مدل کسب و کار موثر و قابل اجرا، باعث خلق و هدایت ارزش افزوده بیشتری نسبت به سایر گزینه‌های موجود می‌شود. این مدل ممکن است برای مشتریانی که ارتباط‌شان با بنگاه اقتصادی قطع شده، جذاب باشد و ارزش‌های بیشتری برای آنها به همراه داشته باشد یا ممکن است به طور کلی روش‌ها و شیوه‌های سنتی انجام کارها را کنار گذارد. از سوی دیگر ممکن است مدل کسب و کار به علت تفکر نامناسب، موثر و کارا نباشد زیرا رقیبان، مدل‌های کسب و کار بهتری را گزینش نموده‌اند.

حال سوال این است که شرکت‌های فعال در حوزه فناوری بالا باید چه رویکردی در انتخاب مدل‌های کسب و کار داشته باشند؟

شرکت‌های فناور برای موفقیت در بازار نباید روی یک مدل کسب و کار پافشاری کنند. تحقیقات اخیر نشان داده است که این شرکت‌ها باید حداقل از 5 مدل کسب و کار به‌صورت هم‌زمان استفاده نمایند. تغییر سریع بازار، گاهی موجب شکست یکی از مدل‌ها می‌شود؛ بنابراین، وجود مدل‌های دیگر ضامن بقا در بازار است. در حال حاضر به نظر می‌رسد که دوره استفاده از یک برنامه کسب و کار به سر رسیده است. شرکت‌ها باید با حفظ روند پیشین کسب وکار، فرصت‌های جدیدی نیز ایجاد کنند. برای مثال، شرکتی که تا دیروز نرم‌افزار می‌فروخت، امروز باید نرم‌افزار خود را به یک بانک اطلاعات متصل نموده و کاربر را به سوی استفاده از بانک اطلاعاتی سوق دهد. این به معنای ایجاد فرصتی تازه برای کسب سود بیشتر است در حالی که برنامه فروش نرم‌افزار همچنان بر قوت خود باقی است و تنها فصل تازه‌ای به سرفصل‌های درآمدزایی افزوده شده‌است. شما نرم‌افزار را «می‌فروشید» اما از بانک اطلاعات «استفاده می‌شود»، معمولا سود در فروش نیست بلکه در چیزی است که شما برای استفاده در اختیار دیگران قرار می‌دهید. شرکت اپل بهترین الگو در اتخاذ چند مدل کسب و کار است. بنابراین، شرکت‌ها باید نیاز بازار را شناسایی نموده و به سرعت، مدل کسب و کاری برای بهره‌برداری از نیازهای بازار ارائه نمایند.

هدف این نیست که خط اصلی کسب و کار دستخوش تغییر بنیادین شود، شرکت می‌تواند از مسیر سنتی خود برای کسب و کار استفاده کند (معمولا 80 درصد درآمد یک بنگاه از یک مدل تامین می‌شود) و در عین حال، مدل‌های تازه‌ای را براساس نیازهای به‌وجود آمده در بازار تعریف نماید.

منبع:
http://www.informationweek.com/accenture-high-tech-firms-need-multiple-business-models/d/d-id/1097232

 http://www.bashgah.net/fa/content/show/33662

چطور یک مدل کسب و کار خوب بنویسیم.





“ اتخاذ حداقل 5 مدل کسب و کار مختلف به‌صورت هم‌زمان ”