
روشهای نوین تبلیغاتی برای شرکتهای فناور
روشهای نوین تبلیغاتی برای شرکتهای فناور
بازاریابی کسبوکار به کسبوکار (B2B) نوعی تراکنش بازاریابی میان دو شرکت است که در آن بخشی از کار بازاریابی یک شرکت به شرکت دیگری واگذار میشود. بسیاری از شرکتها بودجهای برای بخش بازاریابی و تبلیغات اختصاص میدهند که شرکتهای فعال در حوزه فناوریهای بالا نیز از این امر مستثنی نیستند.
طی چند دهه اخیر، مشکلات و رکودهای اقتصادی موجب شدهاست تا شرکتهای فناور نیز به دنبال کاهش هزینههای خود باشند. هر چند در برخی بازههای زمانی، بهبود نسبی اقتصادی صورت گرفته است اما فشار مالی همیشه روی این شرکتها وجود دارد. این فشار مالی، همیشه هم عنصر نامطلوبی نیست؛ بلکه موجب میشود تا شرکتها دوراندیشانهتر به موضوع توزیع بودجه بپردازند. یکی از حوزههایی که معمولا شرکتها برای کاهش هزینه و افزایش بهرهوری روی آن متمرکز میشوند، بخش بازاریابی است؛ به طوری که عدم افزایش بودجههای مربوط به این بخش موجب شده تا شرکتهای فناور به دنبال اصلاح و یا تعریف راهبردهای جدید بازاریابی باشند.
در سال 2011 آماری از شرکتهای فناور گرفته شد که در آن چگونگی توزیع بودجه برای بازاریابی B2B مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که استفاده از فضای مجازی و فناوری اطلاعات، 60 درصد از کل فعالیتهای بازاریابی شرکتها را به خود اختصاص داده است. شکل زیر، سهم روشهای مختلف بازاریابی که توسط شرکتهای فناور به خدمت گرفته شده را نشان میدهد. این پژوهش و برخی از مطالعاتی که دیگر گروهها انجام دادهاند، موید این واقعیت است که 20 تا 30 درصد بودجه بازاریابی شرکتهای فناور صرف فضای مجازی میشود و باقی آن به بازاریابیهای سنتی اختصاص مییابد. هر چند، بودجهای که برای بخش بازاریابی دیجیتال در سال 2012 صرف شدهاست، نسبت به سال 2011 تغییری نکرده اما انتظار میرود این رقم برای سالهای بعد، افزایش سالانه 20 درصد را تجربه نموده باشد.
جدول زیر تغییر روشهای سنتی به دیجتال را نشان میدهد:
روش دیجیتال | روش سنتی |
ارسال ایمیل | ارسال نامه |
برنامههای کاربردی تلفن همراه | چاپ، ویدئو و تبلیغات تلویزیونی |
وبسایت و تبلیغات از طریق موتور جستجو | شرکت در نمایشگاهها |
شبکههای اجتماعی | تبلیغات رسانهای |
مدیران شرکتها میتوانند هر یک از این روشها را برای بهبود کسب و کار خود انتخاب نمایند اما برای این کار، موارد ذیل را به خاطر داشته باشند:
1- ارزیابی نمایید، کدام روش برای کسب و کار شما موثر بوده و کدام کم اثر است.
2- روش کم اثر را سریعا از گردونه کار خارج نمایید.
3- روی روشهای موثرتر، بودجه مضاعفی اختصاص دهید.
4- رساناهای جدید بازاریابی را مورد آزمایش قرار دهید.
منبع:
http://www.launchsolutions.com/blog/bid/126815/Seeking-the-Optimum-High-Tech-B2B-Marketing-Mix
9 درس مهم برای بازاریابی شرکتهای فعال در حوزه فناوری بالا