نقش طلایی شرکت‌های کارآفرین نوپا برای اقتصاد کشور

کد بلاگ : #383
تاریخ انتشار : شنبه, 25 بهمن 1393 0:00
تعداد بازدید کننده : 1214
چاپ ارسال به دوستان
شما این مطلب را ارسال خواهید کرد:
نقش طلایی شرکت‌های کارآفرین نوپا برای اقتصاد کشور
  • Reload بازآوری
بزرگ یا کوچک بودن حروف اهمیت ندارد
ارسال
شرکت‌های کارآفرین نوپا بیشترین مواهب اقتصادی را برای یک کشور ایجاد می‌کنند. بنابراین باید از کارآفرینان جوان که صاحب ایده‌ای نو هستند حمایت شود. در این بین دانشگاه‌ها نقش بسیار پررنگی دارند که باید با اتخاذ سیاست‌هایی، مسیر کشف استعدادهای کارآفرینی و نوآوری را هموار کنند.

نوآوری از دیدگاه بسیاری از مردم به معنای یک ایده جدید است که شاید بتوان روزی از آن بهره برد. این در حالی است که بسیاری از محققان با این تعریف موافق نبوده و معتقداند که نوآوری، یک ابداع یا اختراعی بوده که توسعه یافته و به یک محصول یا خدمت تبدیل شده و در نهایت یک ارزش اقتصادی جدید ایجاد کرده است. بنابراین بدون موفقیت بازار، نوآوری معنا پیدا نمی‌کند.

موفقیت در بازار کاری دشوار برای شرکت‌ها است بنابراین نوآوری همیشه در خطر شکست قرار دارد. هر قدر نوآوری در مراحل تجاری‌سازی خود به جلو حرکت کرده و به بازار نزدیک‌تر شود، مقدار خطر شکست آن کاهش می‌یابد.

در مجموع دو نوع نوآوری وجود دارد: یکی آن که با اندک تغییری در محصولات فعلی، بهبودی در محصولات ایجاد نمود و دیگری این که به طور کلی یک نوآوری تازه و در نهایت محصول یا خدمتی جدید ارائه نمود. معمولا نوآوری اول ساده‌تر بوده و بسیاری از شرکت‌ها در مقابل نوآوری دوم اندکی مقاومت نشان می‌دهد. حوزه فعالیت شرکت‌های کارآفرین نوپا در حوزه فناوری بالا، دقیقا از نوع نوآوری دوم است.

چنین شرکت‌های کارآفرین و نوآوری اهمیت زیادی برای اقتصاد کشورها دارند. برای مثال در ایالات متحده، اشتغال‌زایی در این شرکت‌ها بیشتر از شرکت‌های قدیمی است. بنابراین تمام کشورها باید سیاست‌های خود را به گونه‌ای تنظیم کنند که از این شرکت‌ها حمایت شود. دانشگاه‌ها باید محققان را تشویق به تاسیس چنین شرکت‌هایی کنند تا در نهایت فواید اقتصادی آن نصیب کشور شود.

سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که دانشگاه‌ها چگونه می‌توانند مسیر کارآفرینی در حوزه فناوری‌های نوین را هموار کنند؟ پاسخ این سوال را شاید بتوان در سه گزینه زیر تشریح کرد:

1- فضای مناسب: برای بسیاری از دانشجویان، دانشگاه فضای علمی مناسبی است زیرا در این فضا می‌توانند پاسخ سوالات علمی خود را پیدا کنند. اما اگر دانشجوی علاقه‌مند به راه‌اندازی کسب و کار بخواهد در همین فضا به دنبال سئوالات خود در حوزه کارآفرینی و کسب و کار باشد، قطعا دانشگاه نمی‌تواند نیازهای او را پاسخ دهد. بنابراین اولین گام آن است که فضایی در دانشگاه برای دانشجویان بااستعداد و علاقه‌مند ایجاد شود.

2- ارتباط میان حلقه‌ها: هیچ دانشجویی از روز اول تمام تجربیات کارآفرینی را ندارد و باید به مرور آنها را کسب کند. برای کسب این تجربیات تنها مطالعه و خواندن کافی نیست و باید به صورت تجربی بسیاری از موارد را از نزدیک لمس کند. بنابراین باید ارتباط میان دانشجویان علاقه‌مند و کارآفرینان کهنه‌کار و با تجربه ایجاد شود.

3- شبکه‌سازی: باید در دانشگاه‌ها شبکه‌ای جامع برای این کار ایجاد شود. بسیاری از کارآفرینان نوپا به سختی می‌توانند با شبکه‌های کارآفرینی ارتباط برقرار کنند. دلیل این امر آن است که آنها نمی‌دانند باید از چه کسی چه چیزهایی را بپرسند. بنابراین لازم است یک تسهیل‌کننده شبکه در دانشگاه‌ها وجود داشته باشد.

منبع:

http://robohub.org/why-fostering-high-tech-innovation-and-entrepreneurship-matters-to-the-economy-and-what-universities-can-do-about-it


چگونه یک برنامه کسب و کار بنویسیم.


“ نقش طلایی شرکت‌های کارآفرین نوپا برای اقتصاد کشور ”