چگونه یک برنامه کسب و کار بنویسیم.

کد بلاگ : #363
تاریخ انتشار : شنبه, 18 بهمن 1393 0:00
تعداد بازدید کننده : 3153
چاپ ارسال به دوستان
شما این مطلب را ارسال خواهید کرد:
چگونه یک برنامه کسب و کار بنویسیم.
  • Reload بازآوری
بزرگ یا کوچک بودن حروف اهمیت ندارد
ارسال
هر کسب و کاری نیاز به برنامه‌ریزی دارد. بسیاری از متخصصان معتقداند که در کنار هر کسب و کار، باید یک برنامه کسب و کار نیز وجود داشته باشد. نوشتن برنامه کسب و کار برای برخی، کاری عبث و وقت‌گیر به شمار می‌رود در حالی که این برنامه اهمیت راهبردی زیادی دارد. برخی نیز از اهمیت این برنامه واقف بوده اما با چگونگی نگارش آن آشنا نیستند. در این گزارش دلایل اهمیت برنامه کسب و کار تشریح شده‌است و در ادامه، نکات ضروری برای نگارش این برنامه ارائه می‌شود.

زمانی که شما قصد راه‌اندازی یک کسب وکار جدید را دارید، باید یک برنامه کسب و کار بنویسید. نوشتن این برنامه اهمیت زیادی در موفقیت شما دارد. یکی از سئوالاتی که معمولا مطرح می‌شود این است که چرا باید برنامه‌ای برای کسب و کار نوشت؟ در نوشتن این برنامه چه عواملی باید در نظر گرفته شود. در این گزارش، دلایل اهمیت نوشتن برنامه کسب و کار مطرح شده‌است و در ادامه چگونگی نوشتن این برنامه تشریح می‌شود.

چرا برنامه کسب و کار مهم است؟

15 دلیل برای اهمیت نگارش برنامه کسب و کار وجود دارد که در ذیل به آنها پرداخته می‌شود:

1- اهداف مهم برای مدیر تعیین می‌شود: یک مدیر خوب باید از اهداف اصلی کار خود با خبر باشد چرا که بدون داشتن برنامه، نمی‌توان اهداف را شناسایی و اولویت‌بندی نمود. در ابتدای کار، شاید بتوان همه کارها را ذهنی انجام داد اما با گسترش کار، لازم است اولویت‌ها نیز مشخص شوند.

2- به اشتراک‌گذاری اولویت‌ها و برنامه‌های راهبردی با دیگران: با شروع کسب و کار، حجم زیادی از کارها به سوی مدیران سرازیر می‌شود به طوری که گاهی فرصت به اشتراک‌گذاری برنامه‌ها و اهداف با دیگران بسیار کم می‌شود.

3- مقابله با جابه‌جایی اهداف: تغییر تدریجی اهداف، یکی از اجزاء لاینفک هر کسب و کاری است. با مکتوب کردن اهداف و برنامه‌ها می‌توان مانع از انحراف آنها شد.

4- امکان تصمیم‌گیری برای گسترش فضای کاری: معمولا با گسترش کار، نیاز به افزایش فضا است که این امر موجب افزایش هزینه‌ها می‌شود. با نگارش برنامه کسب و کار، این افزایش هزینه پیش‌بینی شده و از قبل برای آن برنامه‌ریزی می‌شود.

5- افزایش نیروی انسانی: افزایش نیروی انسانی موجب افزایش هزینه‌های جاری می‌شود؛ بنابراین، باید اثر ورود افراد جدید از قبل بررسی شده و درصورت نیاز اقدام به جذب نیرو نمود.

6- پیش‌بینی مقدار ملزومات کاری: هر کسب و کاری نیاز به ملزوماتی دارد که باید فراهم شود. در برنامه کسب و کار، امکان رصد و پیش‌بینی این ملزومات وجود دارد و می‌توان به‌صورت درازمدت روی آن برنامه‌ریزی نمود. ملزومات دسته‌بندی شده، برخی خریداری شده و برخی اجاره شوند.

7- به اشتراک‌گذاری اهداف با نیروهای جدید: افراد جدیدی که به کسب و کار می‌پیوندند، نیاز به آشنا شدن با اهداف و برنامه‌ها دارند. وجود برنامه کسب و کار، به اشتراک‌گذاری این اهداف و برنامه‌ها کمک می‌نماید.

8- یافتن شرکاء جدید: با برنامه کسب و کار، می‌توان شرکاء جدیدی را برای پیوستن به کسب و کار ترغیب نمود. این برنامه، راه ارتباطی میان شما و شرکاء احتمالی است.

9- کمک به بخش‌های مختلف سازمان: وکلا یا حسابداران ممکن است نیازمند اطلاع از برنامه‌ها و اهداف کسب و کار باشند. همچنین برخی مشاوران نیز به برنامه کسب و کار شما نیاز خواهند داشت.

10- کمک به فروش محصول: گاهی لازم است که شما به مشتریان خود بگویید که چه برنامه‌هایی داشته‌اید و تاکنون برای رسیدن به اهداف خود چه کارهایی انجام داده‌اید. آگاه‌تر کردن خریداران می‌تواند به کسب و کار شما کمک نماید.

11- لزوم اعتبارگذاری: اعتبار به این معناست که کسب و کار شما چقدر می‌ارزد. این شاخص در مواردی نظیر امور مالیاتی، طلاق و ارث اهمیت زیادی دارد. وجود برنامه کسب و کار نشان می‌دهد که شما چه مقدار روی این حرفه سرمایه‌گذاری و کار نموده‌اید، و در نهایت این کسب و کار چقدر ارزش دارد.

12- راه‌اندازی کسب و کاری جدید: ممکن است از دل برنامه کسب و کار شما، کسب و کاری دیگر بیرون آید. در واقع بتوان از این برنامه، برای ایجاد کسب و کار جدیدی استفاده نمود.

13- سندی برای درخواست وام: برنامه کسب و کار شما به نوعی نشان‌دهنده پتانسیل‌های کسب و کارتان است و در صورتی که نیاز به وام داشته باشید، می‌توانید از آن برای اثبات توانمندی کارتان استفاده نمایید.

14- رشد کسب و کار: وجود برنامه‌ای که حاوی اهداف و چگونگی انجام کارها است، می‌تواند راهنمای مدیران در رسیدن به اهداف باشد. وجود اولویت‌ها در برنامه کسب و کار می‌تواند به مسیر حرکت مدیران سمت و سو دهد.

15- یافتن سرمایه‌گذار: در صورتی که نیاز به سرمایه‌گذار داشته باشید، باید برنامه‌ای مدون تدوین نمایید. سرمایه‌گذاران ابتدا به برنامه کسب و کار توجه نموده و آن را مطالعه می‌نمایند. آنها در این برنامه به دنبال دلیلی برای سرمایه‌گذاری هستند.

 

حال که با دلایل اهمیت نگارش برنامه کسب و کار آشنا شدید، لازم است که چگونگی نگارش این برنامه مورد بررسی قرار گیرد. برای نوشتن برنامه کسب و کار الگوهای مختلفی وجود دارد. اما در تمام این الگوها وجود اطلاعاتی ضروری است که در ذیل، این موارد تشریح می‌شوند.

- خلاصه اجرایی: هر برنامه کسب و کاری، نیاز به یک خلاصه اجرایی دارد که خواننده با مطالعه آن به کل برنامه شما پی ببرد.

- روی نقاط قوت خود متمرکز شوید: یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای نوشتن برنامه کسب و کار این است که به آنچه که شما بهتر از دیگران انجام می‌دهید، متمرکز شوید. چه چیزی شما را از دیگران متمایز می‌نماید و رقابت‌پذیری شما را افزایش می‌دهد؟ از انجام چه کاری لذت می‌برید؟ آیا بازارهای دیگری هم وجود دارد که شما بخواهید وارد آنها شوید؟ فکر کنید که چه کارهایی را تاکنون به اندازه کافی انجام نداده‌اید.

- پیش‌بینی از فروش داشته باشید: هیچ چیز برای صاحب کسب و کار بهتر از این نیست که پیش‌بینی از مقدار فروش خود داشته باشد. صرف‌نظر از این که چقدر این پیش‌بینی صحیح و دقیق است، فکر کردن درباره قیمت‌گذاری، هزینه‌ها و درآمد می‌تواند به شما برای رسیدن به اهدافتان کمک نماید. بعد از گذشت یک سال می‌توانید به عقب بازگشته و پیش‌بینی‌های خود را با آنچه که در عمل اتفاق افتاده است، مقایسه نموده و در نهایت برنامه‌های خود را براساس واقعیت‌ها اصلاح نمایید.

- با مشتریان خود صحبت نمایید: گفتگو با مشتریان، بهترین راه الهام گرفتن برای برنامه‌ریزی است. اصلا مهم نیست که شما قصد راه‌اندازی چه نوع کسب و کاری را دارید؛ به هر حال، آنچه که شما لازم دارید، آشنا شدن با نیازهای مشتریان است تا بتوانید برنامه راهبردی خود را براساس رسیدن به این اهداف بنویسید. برنامه شما باید به‌گونه‌ای تنظیم شده باشد که بتوان آن را بهبود داد.

- تحلیل رقابت‌پذیری: باید به بررسی رقبای خود در بازار بپردازید و نقاط ضعف و قوت آنها را شناسایی نمایید. در ادامه، موانعی را که در مسیر شما قرار دارد، شناسایی نموده و در برنامه لحاظ شوند.

- قصد ارائه محصول جدیدی را دارید؟ اگر درصدد ارائه محصول یا خدمت جدیدی هستید، ابتدا مطمئن شوید که این ایده جدید، ایده مناسبی است. برای این کار بهتر است بازار را رصد نموده و با مشتریان صحبت نمایید تا ببینید آیا به این ایده نیاز دارند یا خیر. آیا جنبه‌هایی از این ایده برای آنها جذاب‌تر از بقیه جوانب است یا خیر. آیا بازار فضایی برای این محصول دارد یا خیر. نمونه اولیه از محصول خود را آماده نموده و برای تست، به بازار ارائه دهید. این روند به شما کمک می‌نماید تا اعتبارسنجی صحیحی از بازار داشته باشید.

-
برنامه کسب و کار باید با سیستم مدیریتی نوشته شود: برنامه کسب و کار مانند یک دایره‌المعارف نیست که تمام جزئیات در آن درج شده باشد. باید ایده خود را روی کاغذ بیاورید، بدون این که وارد جزئیات اضافی شوید. راهبردهای خود را به‌صورت کلی مشخص نمایید؛ برای مثال، اگر به دنبال افزایش 20 درصدی فروش هستید، تنها به این فکر نمایید که با چه ابزاری به این هدف برسید. در برنامه کسب و کار باید برنامه بازاریابی نیز دیده شود تا درصورت نیاز به جذب نیرو و یا افزایش حجم کسب و کار، این موارد نیز قید شوند. زیرساخت‌هایی نظیر فناوری اطلاعات و تجهیزات جدید باید در برنامه لحاظ شده و برای خرید آنها برنامه‌ریزی نمایید. با بزرگتر شدن کسب و کار، باید به فکر نیازهای بیمه باشید تا خطرات کار را به حداقل برسانید. با لحاظ کردن این موارد، نوشتن برنامه کسب و کار ساده‌تر می‌شود.

- اهداف را مشخص نمایید: در برنامه شما باید اهداف و زمان‌بندی رسیدن به این اهداف کاملا شفاف باشد. مثلا اگر شرکت را در خانه خود راه‌اندازی نموده‌اید، باید مراحل انتقال شرکت به فضای بیرون از منزل را نیز ترسیم نمایید. ابزارهای لازم برای رسیدن به این هدف، دقیقا مشخص شود. بودجه و زمان‌بندی برای این کار، در برنامه قید شود.

- مالیات را فراموش نکنید: با راه‌اندازی کسب و کار جدید، زندگی شما تغییر می‌نماید. باید یک مشاور مالیاتی داشته باشید تا شما را از قوانین مالیاتی آگاه نماید.


منبع:

http://www.entrepreneur.com/article/83818

http://smallbiztrends.com/2014/12/write-a-business-plan-month.html

http://www.entrepreneur.com/landing/224842


10 چالشی که صاحبان کسب و کار  باید با نوآوری از آنها عبور کنند.



“ چگونه یک برنامه کسب و کار بنویسیم. ”