عوامل موثر در تغییر شکل بازار محصولات نوآورانه چیست؟

کد بلاگ : #282
تاریخ انتشار : شنبه, 13 دی 1393 8:37
تعداد بازدید کننده : 2159
چاپ ارسال به دوستان
شما این مطلب را ارسال خواهید کرد:
عوامل موثر در تغییر شکل بازار محصولات نوآورانه...
  • Reload بازآوری
بزرگ یا کوچک بودن حروف اهمیت ندارد
ارسال
تغییر شکل بازار (Market transformation) یکی از پارامترهای مهم در فروش محصولات دارای نوآوری است. در اینجا مفهوم تغییر شکل بازار تشریح شده و عواملی که منجر به افزایش سرعت تغییر شکل بازار می‌شوند ارائه می‌شود.

تغییر شکل بازار (Market transformation) به فرآیندی گفته می‌شود که در آن یک نوآوری به محصول تبدیل شده و با گذشت زمان سهم زیادی از بازار را در اختیار می‌گیرد. به محض تولید و عرضه یک محصول جدید یا یک نوآوری تازه در بازار، نفوذ آن در بازار افزایش یافته و این روند با افزایش آگاهی مصرف کنندگان از این فناوری جدید و مزایای آن ادامه می‌یابد تا جایی که تمام پتانسیل بازار توسط این محصول پر می‌شود. برای رسیدن به این نقطه باید سدهای موجود در مسیر تجاری‌سازی محصول برداشته شود.

تغییر شکل بازار در واقع یک راهبرد بازاریابی بوده که صاحبان کسب و کار برای تغییر روند فروش به نفع خود از آن استفاده می‌کنند. در این مسیر، سدها و ناهمواری‌هایی وجود دارد که باید برآنها فائق شد. زمانی می‌توان گفت که تغییر شکل بازار اتفاق افتاده است که مشتریان محافظه‌کار بازار برای خرید قانع شده باشند. تغییر شکل بازار به سرعت اتفاق نمی‌افتد و نیاز به برنامه‌ریزی و زمان‌بندی دراز مدت دارد.

هر چند هر محصول شرایط خاص خود را در بازار دارد با این حال شش راهبرد عمومی برای تسریع تغییر شکل بازار وجود دارد که در ذیل به آنها پرداخته می‌شود:

1-      بخشی از بازار را انتخاب کنید که بیشترین نیاز به خرید محصول را داشته باشد. با این کار می‌توانید به سرعت دلایل نیاز بازار را پیدا کنید.

2-      مشخص کنید که از نگاه مصرف‌کننده نهایی چه چیزی موجب کامل شدن یک محصول می‌شود. با این کار می‌توانید محصولی با کاربرد تک بعدی را تبدیل به محصول با کاربرد چندگانه کنید.

3-      برای رسیدن به یک محصول کامل از شرکاء و همکاران جدید استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که به ندرت شما می‌توانید به تنهایی یک محصول کامل را تولید کنید.

4-      یک کانال ویژه برای فروش در نظر بگیرید به طوری که مشتری بتواند به سادگی خرید خود را انجام دهد.

5-      قیمت محصول نهایی را بر اساس ارزشی که محصول برای مشتری دارد، تعیین کنید و مبلغ اضافی از مشتری نگیرید.

6-      به مانند طلایه‌دار بازار، اقدام به عرضه محصول خود کنید و از ارائه پیشنهاداتی که باعث خوار شدن محصول می‌شود ( برای رقابت پذیر کردن) پرهیز کنید. از روش‌های ارتباطی مختلف که برای مشتریان آشنا است به منظور معرفی محصول استفاده کنید.

برای توضیحات بیشتر بند 6 لازم است به موارد ذیل توجه شود:

بسیاری بر این باور هستند که کاهش قیمت منجر به افزایش تعداد مشتریان می‌شود این در حالی است که کاهش قیمت به تنهایی نمی‌تواند میزان پذیرش محصول را میان مشتریان افزایش دهد. معمولا مشتریان محافظه کار منتظر می‌مانند تا محصولی استاندارد متناسب با نیازشان به بازار عرضه شود. در واقع تنها نوآوری در یک محصول نمی‌تواند این دسته از مشتریان را راضی به خرید کند. بنابراین باید این گونه نتیجه گرفت که تنها کاهش قیمت نمی‌تواند موجب تغییر شکل بازار شود.

منبع:

http://www.hightechstrategies.com/transformation.html
http://www.ecw.org/sites/default/files/186-1.pdf
http://www.hightechstrategies.com/illusion.html

 

آیا آمریکا در نقطه اوج کارآفرینی در حوزه فناوری‌های بالا قرار دارد؟

“ عوامل موثر در تغییر شکل بازار محصولات نوآورانه چیست؟ ”