راهنمای راه اندازی کسب وکار جدید

کد بلاگ : #264
تاریخ انتشار : شنبه, 29 آذر 1393 0:00
تعداد بازدید کننده : 11708
چاپ ارسال به دوستان
شما این مطلب را ارسال خواهید کرد:
راهنمای راه اندازی کسب وکار جدید
  • Reload بازآوری
بزرگ یا کوچک بودن حروف اهمیت ندارد
ارسال
اگر از جمله افرادی هستید که ایده‌ای برای راه‌اندازی کسب و کار دارید اما هنوز اقدامی برای شروع کار نکرده‌اید، توصیه می‌شود این راهنما را تا انتها بخوانید. در این راهنما، سعی شده تا مراحل مختلف راه‌اندازی یک کسب و کار جدید و نکات ضروری و مهم در این مراحل ارائه شود. آشنایی با این مسیر به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه صرفه‌جویی کرده و با دید بهتری اقدام به راه‌اندازی کسب و کار جدید خود کنید.

آیا شما از جمله کسانی هستید که مایل به راه‌اندازی کسب و کار جدیدی برای خود هستید؟ آیا ایده‌ای برای خلق چیزهای تازه دارید؟ در هر کجای مسیر کارآفرینی که هستید، به شما تبریک می‌گوییم برای این که جرات و جسارت ایجاد فرصت کسب و کاری برای خود و دیگران دارید. در این گزارش سعی شده تا مسیر راه‌اندازی یک کسب و کار تازه برای شما ترسیم شود تا با خط سیری که قانونا و منطقا باید از آن عبور کنید، آشنا شوید.

آیا برای شروع کار آماده‌اید؟

اگر پاسخ شما مثبت است، باید با مفاهیم جدیدی از قبیل شرکت با مسئولیت محدود، کد اقتصادی، برنامه کسب و کار و غیره آشنا شوید و مسائل حقوقی و قانونی کسب و کار نظیر مالیات را با دقت بدانید. در ادامه، هریک از مراحل لازم برای کار به صورت دستورالعملی برای شما توضیح داده خواهد شد.

انتخاب نوع شرکت:

اولین قدم انتخاب، یک هویت حقوقی برای کار است. ثبت شرکت و انتخاب نوع شرکت اهمیت بسیاری دارد بنابراین ابتدا لازم است با انواع شرکت‌ها آشنا شوید، مثلا شرکت سهامی عام، شرکت سهامی خاص، شرکت با مسئولیت محدود و شرکت تضامنی. هر یک از این نوع شرکت‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند که انتخاب صحیح شرکت کاملا بستگی به کار شما دارد.

شرکت با مسئولیت محدود، یکی از رایج‌ترین نوع شرکت‌ها بوده که کارآفرینان به سراغ آن می‌روند. دلیل این امر آن است که خطوط قرمز این نوع شرکت‌ بسیار کمتر از سهامی عام و خاص بوده و پیچ و خم‌های قانونی کمتری دارد. بنابراین ثبت این نوع شرکت ساده‌تر است. شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل شده و هر یک از شرکا بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت هستند. در شرکت با مسئولیت محدود هیچگونه حداقل سرمایه‌ای پیش بینی نشده و الزام قانونی ارائه مدارک در این زمینه به اداره ثبت شرکت‌ها برای موسسین وجود ندارد فقط اقرار موسسین به میزان سرمایه و پرداخت آن به صندوق شرکت یا هیئت مدیره کافی خواهد بود در صورتی که در شرکت سهامی عام و خاص نیازمند یک سرمایه اولیه با حد مشخصی بوده که بخشی از آن باید به حساب شرکت واریز شده و فیش آن به اداره ثبت شرکت‌ها تسلیم شود. شرکت با مسئولیت محدود به وسیله یک یا چند نفر مدیر موظف یا غیر موظف که ممکن است خارج از شرکا هم باشند برای مدت محدود یا نامحدود اداره می‌شود ولی در شرکت‌های سهامی عام و خاص به ترتیب حداقل مدیران نباید از پنج و سه نفرکمتر باشد و نیز این مدیران برای مدت حداکثر ٢ سال انتخاب می‌شوند. و بالاخره آخرین حسن شرکت با مسئولیت محدود در مقایسه با شرکت‌های سهامی این است که قلمرو آگهی‌ها در شرکت‌های سهامی وسیع‌تر از شرکت با مسئولیت محدود است.

از معایب شرکت با مسئولیت محدود این است که پذیره نویسی و پرداخت تمام سهم‌الشرکه به صورت اوراق تجارتی قابل انتقال، اعم از با نام و بی‌نام صادر نمی‌گردد. ولی در شرکت‌های سهامی عام نقل و انتقال سهام کاملا آزاده بوده و در شرکت‌های سهامی خاص این نقل و انتقال ممکن است مشروط به موافقت مدیران شرکت یا مجامع عمومی سهامداران بشود.

انتخاب نام شرکت:

انتخاب نام شرکت یکی از اولین مسائلی است که در شروع یک کسب وکار باید به آن توجه کرد. این نام به عنوان برند شما بوده و از محصول یا خدمات شما محافظت خواهد کرد. همانند والدین که برای انتخاب نامی مناسب اقدام به جستجو در میان اسامی مختلف می‌کنند، باید به صورت خلاقانه به دنبال ساخت ترکیب مناسبی برای نام شرکت باشید. نام انتخابی نباید تکراری بوده و همچنین شما را درگیر مشکلات حقوقی ناشی از نقض قوانین کپی‌رایت و نام‌تجاری نکند. دقت داشته باشید که نام انتخابی نباید تداعی‌گر کسب و کار دیگری نیز باشد و گمراه‌کننده و گیج‌کننده نیز نباشد. شما باید یک URL برای آدرس اینترنتی خود بخرید که تناسبی با نام کسب و کار و فعالیت شما داشته باشد.

در کدام استان یا شهر:

بعد از تعیین ساختار شرکت و انتخاب نام، باید محل فعالیت خود را نیز مشخص کنید. محل فعالیت برای ثبت شرکت مهم است در واقع یکی از ملزومات فرآیند ثبت شرکت داشتن آدرس و محلی برای راه‌اندازی شرکت است. در برخی کشورها، قوانین ایالتی با هم متفاوت هستند، بنابراین اطلاع از قوانین، به خصوص قوانین مالیاتی، هر شهر یا ایالت (استان) اهمیت بسیاری دارد. برخی شهرها مناطق آزاد بوده و از نظر پرداخت وجوهات قانونی (مالیات، گمرگ و...) شرایط کاملا متفاوتی با دیگر شهرها دارند. بنابراین با اطلاع از این شرایط می‌توان متناسب با فعالیت‌های شرکت، شهر مناسب برای راه‌اندازی کسب و کار را مشخص کرد. البته گاهی شرایط چند شهر برای راه‌اندازی کسب و کار مناسب بوده به طوری که شرکت‌های بزرگ تمایل به داشتن شعبه‌های مختلفی در این شهرها دارند اما برای کسب و کارهای کوچک انجام چنین کاری پرخطر و بسیار پرهزینه است. بنابراین ابتدا باید از یک شهر شروع کرد.

یک نکته کلید در انتخاب شهر وجود دارد و آن این که اگر قصد راه‌اندازی کسب و کار کوچکی را دارید سعی کنید ابتدا آن را در شهری که زندگی می‌کنید راه‌اندازی کنید.

برنامه کسب و کار (Business plan):

پس از تعیین ساختار، نام و محل شرکت، شما می‌توانید قدم بعد را برای کسب و کار جدید خود بردارید. این نقطه، بخش هیجان‌انگیز کار است زیرا ایده‌هایی را که مدت‌ها در ذهن داشتید اکنون می‌توانید پیاده‌سازی کنید. برای شروع کار باید موارد متعددی را مد نظر داشته باشید برای مثال جزئیات کار را با دقت ببینید، منابع مالی و سرمایه‌ای خود را به درستی ارزیابی کنید و کسب و کار جدید خود را از جهات مختلف مورد تفحص قرار دهید. دقتی که در این مرحله دارید باید به اندازه چک کردن تمام قطعات یک شاتل فضایی پیش از پرتاب باشد. چک لیستی تهیه کنید و تمام موارد لازم را یک بار دیگر کنترل کنید و با این کار شمارش معکوس برای شروع کار را آغاز کنید. قدیمی‌ها می‌گویند: قصور در برنامه‌ریزی، مقدمه شکست است. بنابراین هر آنچه که می‌توانید برای کنترل برنامه‌های‌تان انجام دهید از دوباره نویسی روند کار تا شفاف‌تر کردن برنامه‌های‌تان. حتی اگر فکر می‌کنید برنامه‌های کسب و کار شما ساده و آسان است باز هم آن را روی کاغذ آوردید. مطمئن باشید زمانی که برای نوشتن برنامه کسب و کار (business plan) صرف می‌کنید، زمان هدر رفته نیست بلکه بهترین سرمایه‌گذاری در مسیر موفقیت است. نوشتن برنامه‌ کسب و کار بهترین کار برای تحلیل فرآیند کسب و کار و تقاضای بازار برای محصول یا خدمت شما است. برنامه کسب و کار شما باید دربرگیرنده اطلاعاتی درباره نحوه تامین نیاز مشتریان، چگونگی رقابت با شرکت‌های رقیب و تعیین نحوه قیمت‌گذاری روی خدمات یا محصول باشد.

زمانی را روی ارزیابی قیمت محصولات/خدمات رقبای خود سپری کنید. ببینید که چگونه می‌توان ارزش افزوده بیشتری روی محصول/خدمات خود ایجاد کنید تا قیمت خروجی شما قابل افزایش باشد. قیمت تمام شده کار با دقت درآورده و یک حاشیه سود منطقی و معقول برای آن تعریف کنید. اگر محصول/خدمات شما به صورت فصلی است باید برای زمان‌هایی که دوره خواب کار شما است برآورد هزینه کرده و برای سپری کردن آن دوره بودجه‌ای کنار گذارید. سعی کنید پیش‌بینی دقیقی از زمان سود دهی و زمانی که مجبور به دست بردن به اندوخته‌های مالی هستید، داشته باشید.

نوشتن برنامه کسب و کار به شما کمک می‌کند تا از دست زدن به کارهای غیرمترقبه و پرهزینه که معمولا موجب شکست کسب و کار شما می‌شود، پرهیز کنید. بسیاری از مردم درگیر ایده‌هایی می‌شوند که به سادگی، کسب و کار آنها را زمین می‌زند؛ دلیل این امر آن است که زمان کافی برای نوشتن برنامه کسب و کار اختصاص نمی‌دهند، سعی کنید از این دسته افراد نباشید.

برنامه بازاریابی (Marketing Plan):

حالا که برنامه کسب و کار خود را با دقت روی کاغذ پیاده‌سازی کردید، لازم است که برنامه بازاریابی (Marketing Plan) خود را نیز به رشته تحریر در آورید. باید بدانید که چه کسانی مشتری شما خواهند بود؟ اصلا چرا باید از شما خرید کنند؟ چگونه می‌توانید مشتریان خود را بیابید و با آنها در تعامل باشید؟ پاسخ این سوالات بخشی از برنامه بازاریابی شما خواهد بود. در برنامه بازاریابی، شما باید به طور دقیق اهداف بازاریابی و راه‌های رسیدن به این اهداف را مشخص کنید.

نگارش برنامه ‌بازاریابی که شامل را‌ه‌های تعامل شما با مشتریان‌تان است، یکی از جذاب‌ترین و مهمترین بخش‌های کسب و کار شما بوده و اصلی‌ترین فاکتور برای موفقیت شما است.

اکنون می‌توان گفت که شمارش معکوس رو به پایان است و شما باید آماده شروع کسب و کار خود باشید.

برنامه کسب و کار آماده است، برنامه بازاریابی آماده است، پس می‌توان کار را شروع کرد. به موارد پایه برای آغاز کار فکر کنید مثلا فضای مورد نیاز یا نیروی کار لازم برای شروع کار.

مکان و نیروی انسانی:

یک کسب و کار کوچک نیاز به تعداد پرسنل زیادی ندارد. موضوع تامین نیروی انسانی بسیار مهم است اما قدم به قدم پیش بروید. قدیمی‌ها می‌گویند برای خرید خانه چیزی که بسیار مهم است "محل" آن است. بسته به نوع کسب و کار شما، محل انتخابی می‌تواند روی شکست یا موفقیت کار تاثیرگذار باشد. مثلا کسب و کار شما باید در یک جای شلوغ و پر رفت و آمد باشد تا به خوبی دیده شود یا نه، باید در جایی آرام و راحت باشد؟

به یک تیم مشاور نیاز دارید تا درباره مسائل مالی و مالیاتی به شما کمک کند. این گروه مشاور به شما کمک می‌کند تا نوع حساب بانکی و ملزومات قانونی برای اداره مالیات را از ابتدا برنامه‌ریزی کنید. این موضوع ربطی به کوچک یا بزرگ بودن کسب و کار ندارد و باید برای تمامی کسب و کارها به خوبی رعایت شود. این گروه به شما خواهند گفت که سهم مالیاتی شما چقدر بوده و چگونه باید محاسبه و پرداخت شود. برای یافتن مشاورین مناسب از دیگران که تجربه مشابهی داشته‌اند، استفاده کنید.

کسب و کار بدون نیروی انسانی بی‌معنی است. پرسنلی مناسب برای کسب و کار خود پیدا کنید و حقوق و مزایا و همچنین ساختار سازمانی را طوری بچینید که آنها انگیز ارتقاء و رشد داشته باشند. در ابتدای کار، افراد زیادی را استخدام نکنید تا این که رشد کسب و کار نیاز وجود افراد بیشتری را ایجاد کند. در ابتدای کار لازم است برنامه مدیریت روز به روز (day-to-day management) داشته باشید و موارد شغلی لازم را به پرسنل گوشزد کنید تا انگیزه و بهره‌وری آنها افزایش یابد.

استخدام پرنسل توسط شما به این معناست که شما کارفرما هستید، بنابراین از نظر قانونی مسئولیت‌هایی به دوش شما خواهد بود. این مسئولیت‌های حقوقی و قانونی را یاد بگیرید. در بسیاری از شرکت‌هایی که رشد سریعی دارند، مدیر یا کارآفرین از این مسئولیت‌ها غافل شده که معمولا عواقبی برای او به همراه دارد. برای اطلاع از این مسئولیت‌ها با یک مشاوره حقوقی صحبت کنید، این کار به شما کمک می‌کند تا با حق و حقوق پرسنل آشنا شوید. نادیده گرفتن کوچکترین نکته‌ای می‌تواند پیامدهای مالی یا حقوقی برای کسب و کار شما به همراه داشته باشد.

مجوزها و بیمه:

در صورتی که لازم است مجوزی داشته باشید برای گرفتن آن اقدام کنید. کد اقتصادی را فراموش نکنید که برای پرداخت مالیات به آن نیاز خواهید داشت. برای گرفتن کد اقتصادی باید درخواستی برای اداره دارایی ارسال شود.

راه‌اندازی یک کسب و کار، تنها سود کردن و حقوق دادن نیست بلکه باید مراقب هزینه‌های غیرقابل پیش‌بینی و خانمان‌سوز بود. بیمه می‌تواند بخش‌هایی از این هزینه‌ها را پوشش دهد. براساس نوع کسب و کار، می‌تواند خطرات در کمین را شناسایی کرده و متناسب با این پتانسیل‌های مخرب، انواع مختلف بیمه‌ها را انتخاب کنید.

ملزومات اداری برای بازاریابی:

حالا برنامه‌های کسب و کار و بازاریابی آمده است، فضای کار و محل آن مشخص شده، قوانین و مقررات را می‌دانید، پس باید ملزومات بازاریابی را فراهم کنید. لوگو، دامنه اینترنتی، ملزومات اداری، کارت ویزیت و کاتالوگ از جمله موارد مورد نیاز است. بازاریابی مناسب و انتخاب روش‌های با کیفیت تبلیغات به شما کمک می‌کند تا قدم‌های اولیه را به سوی موفقیت استوارتر بردارید.

حالا دیگر مراحل دشوار اولیه را پشت سر گذاشته‌اید و تنها چند گام کوچک برای شروع مانده است.

بازکردن حساب بانکی:

به عنوان یک کارآفرین دارای کسب و کار، باید یک حساب بانکی مستقل از حساب شخصی خود داشته باشید. وجود این حساب یکی از ملزومات قانونی داشتن شرکت با مسئولیت محدود است. حتی اگر به صورت حقوقی قصد راه‌اندازی کسب و کار نداشته باشید و به صورت انفرادی کار می‌کنید باز هم داشتن یک حساب بانکی جدا و مستقل، ویژه کارتان، به شما کمک می‌کند تا دخل و خرج کسب و کارتان را کنترل کنید. فراموش نکنید برای باز کردن حساب شرکت، باید برخی مدارک و اسناد مربوط به شرکت را به بانک ارائه کنید. در صورت لزوم می‌توانید برای تامین هزینه‌های کسب و کار برای گرفتن وام اقدام نمایید.

ایجاد بایگانی و سیستم اداری:

همان‌طور که قبلا گفته شد، لازم است با یک تیم مشاوره برای مسائل حقوقی و مالی شرکت مشورت کنید. یکی از مسائلی که این تیم به شما خواهند گفت، ایجاد بایگانی و سیستم اداری منظم برای ثبت رویدادها و مسائل مالی است. در ابتدا همه چیز ساده و کوچک است و شما ممکن است احساس نیاز برای ثبت موارد نکنید. اما به مرور حجم فعالیت‌ها بیشتر شده و به خاطر سپردن همه چیز دشوار می‌شود. یک دفتر برای ثبت و ضبط وقایع آماده کنید.

تا اینجا ملزومات کار فراهم شده‌است. بنابراین برای شروع کار در تدارک یک جشن افتتاحیه باشید. سعی کنید در حوزه‌ای که به کسب و کارتان مربوط است، خبر راه‌اندازی کسب و کار خود را پخش کنید. اگر اهل فضای مجازی هستید، شبکه‌های اجتماعی بهترین ابزار هستند.

حالا دیگر همه چیز آماده است. اهداف خود را به صورت یک تصویر بزرگ در ذهن تصور کنید. فراموش نکنید که شروع یک کسب و کار می‌تواند برای رسیدن به اهداف زیر باشد:

1-کسب درآمد بیشتر؛

2-صرف زمان بیشتر برای خانواده؛

3-دنبال کردن آرزوها؛

4-ساخت چیزی که قبلا وجود نداشته است؛

5-تبدیل شدن به یک متخصص در حوزه کاری‌تان؛

6-ایجاد فرصت‌های شغلی جدید؛

7-ایجاد تفاوت در زندگی مردم؛

8-تامین آینده خود و فرزندان‌تان؛

9-تبدیل شدن به یک اسطوره ماندگار.

صرف نظر از مقدار درآمدی که بدست می‌آید، بسیاری از کارآفرینان موفق به دنبال تبدیل زندگی به آن چیزی هستند که دوست دارند. آنها درصدد تغییر زندگی کسانی هستند که دوست‌شان دارند.

منبع:

http://smallbiztrends.com/incorporate-a-business-guide?tr=sb_pop

کلید ورود محصولات دانش بنیان به بازار

“ راهنمای راه اندازی کسب وکار جدید ”