کلید ورود محصولات دانش‌بنیان به بازار

کد بلاگ : #260
تاریخ انتشار : یکشنبه, 23 آذر 1393 0:00
تعداد بازدید کننده : 1998
چاپ ارسال به دوستان
شما این مطلب را ارسال خواهید کرد:
کلید ورود محصولات دانش‌بنیان به بازار
  • Reload بازآوری
بزرگ یا کوچک بودن حروف اهمیت ندارد
ارسال

شرکت دانش بنیان به بنگاهی اقتصادی اطلاق می‌شود، که اهداف، برنامه‌ها و چرخه اقتصادی آنان بر محور دانش و فناوری نوین است. برای تولید ثروت از دانش و فناوری‌های نوین باید حلقه‌های مختلف و متنوع زنجیره تجاری‌سازی متناسب با نوع فناوری و شرایط آن به هم متصل شود. اصلاح نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی برای تربیت افراد خلاق و مبتکر، تربیت معلمان و اساتید در جهت اصلاح نظام آموزشی، اصلاح فرهنگ مدرک گرایی و توسعه فرهنگ کار و تلاش مبتنی بر دانش برای بستر سازی توسعه شرکت‌های دانش بنیان امری ضروری است.

همچنین تعیین مزیت‌ها و اولویت‌های کشور در حوزه‎های فناوری نوین به منظور تمرکز در بخش‌های مورد نیاز و پرهیز از اتلاف منابع انسانی و مالی، هماهنگی همه دستگاه‌ها اعم از مجلس، دولت و قوه قضائیه برای همسو بودن قوانین و آئین‌نامه‎ها در جهت توسعه برنامه‌ریزی شده شرکت‌های دانش بنیان نیز در تحقق این امر باید مورد توجه قرار گیرد.
تدوین برنامه جامع و منسجم برای نظارت بر حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، ایجاد بانک اطلاعات جامع و متمرکز از مبتکرین و شرکت‌های دانش بنیان و برنامه‌های حمایتی آنها، بازسازی و توسعه آزمایشگاه‌های تحقیقاتی در کشور متناسب با اولویت‌های حوزه فناوری در کشور از دیگر مواردی است که برای توسعه این شرکت‌ها باید به آن توجه کرد.
همچنین ایجاد و توسعه کریدورهای خدمات فناوری و هماهنگ کردن دستگاه های اجرایی ذیربط با کریدورها، ایجاد یک مدیریت واحد برای برنامه ریزی و توسعه و نظارت بر کریدورهای خدمات فناوری، به منظور وحدت رویه و جلوگیری از تخلفات یا سهل انگاری در ارائه خدمات، اصلاح ساختار سازمان ملی استاندارد و چابک نمودن آن برای همسو شدن با فناوری های نوین، حضور فعال در مجامع بین المللی ذیربط و نظارت جامع و جدی بر تولید، ایجاد مدیریت واحد برای هماهنگی و نظارت بر صندوق های توسعه فناوری، به منظور جلوگیری از انحراف آنها از مسیر و وظیفه اصلی و هماهنگی در حمایت از توسعه فناوری در کشور، اصلاح ساختار ادارات ثبت اختراع و اهمیت دادن به مالکیت فکری، فرهنگ سازی برای اهمیت دادن جامعه به نخبگان علمی، توسعه برنامه های آموزشی به منظور آشنایی مبتکرین با فرایند تجاری سازی طرح‌ها، از طریق کریدورهای خدمات فناوری، پارک های فناوری و مراکز رشد و پرهیز جدی از شعار زدگی و تبلیغات ناصحیح در دستیابی به فناوری های نویننیز از جمله مواردی است که نباید از آن غفلت کرد.
آشنا نبودن مبتکران با قواعد تجاری‌سازی و در موارد بسیاری بی‌توجهی آنان به این امر، ناهماهنگی دستگاه‌های اجرایی کشور برای فراهم نمودن چرخه تجاری‌سازی، عدم اعتماد بخش صنعت به پژوهش و سرمایه گذاری در آن وعدم نظارت صحیح و دلسوزانه بر منابع حمایتی از جمله این موانع است.
شرایطی چون تأکید بر ویژگی‌های کیفی و استانداردهای مرتبط و استانداردهای ایمنی در محصولات دانش بنیان، آموزش مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان در موضوعاتی نظیر: اصول بازاریابی و مشتری محوری، اصول تنظیم قراردادهای فروش و تعهدات فروشنده، برنامه ریزی و پشتیبانی برای ارائه خدمات پس از فروش، اصول محاسبه قیمت تمام شده محصول و شیوه های رقابت در بازار، در اولویت بودن خرید از شرکت‌های دانش بنیان توسط بخش‌های دولتی در حوزه‌های مرتبط باید در نظر گرفته شود.
همچنین مطالعه و رصد مستمر بازارهای منطقه‌ای و جهانی برای شناسایی بازارهای هدف به منظور برنامه‌ریزی صحیح در صادرات محصولات دانش بنیان برنامه‌ریزی هماهنگ برای صادرات محصولات دانش بنیان، هماهنگی سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران و وابستگان تجاری با سیاست‌های صادراتی محصولات دانش بنیان وهماهنگی نظام بانکی و صندوق های توسعه فناوری برای ارائه خدمات و تسهیلات مناسب به قراردادهای فروش شرکت‌های دانش بنیان از دیگر موارد موثر در ایجاد بازار برای این شرکت‌هاست.
پس از توجه به توصیه‌های انجام شده در بندهای فوق، سرمایه گذاران تا حدی جسارت سرمایه گذاری در طرح‌های دانش‌بنیان را پیدا خواهند کرد. اما وظیفه صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق‌های توسعه فناوری آن است که در شکل‌گیری شرکت‌های دانش بنیان و گام‌های اولیه تجاری سازی محصولات آنان، سرمایه گذاری ریسک‌پذیر را تقبل کنند.
همانگونه که در مطالب بالا اشاره شد، پس از تعیین مزیت‌های کشور و اولویت‌های فناوری توسط دولت بایستی، اولویت‌ها به کل ساختار کشور از جمله دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و ... ابلاغ شود و به موجب این اولویت‌ها، نخبگان علمی و فنی در کشور به سمت اولویت‌های تدوین شده هدایت شوند و در این راستا مطابق برنامه راهبردی حمایت و توسعه شرکت‌های دانش بنیان، مورد حمایت قرار گیرند.
با ایجاد و فعالیت شرکت‌های دانش بنیان، علاوه بر ساخت و تولید محصول مورد نظر، در ابعاد دیگری نیز، با رونق بازار و اقتصاد مواجه می‌شویم. از جمله انتشار زیر تکنولوژی‌های حاصل از برنامه تحقیق و توسعه در محصول دانش بنیان که در بخش‎ها و صنایع دیگر نیز کاربرد دارند. همچنین فعالیت موفق این شرکت‌ها موجب رونق بازارهای مرتبط نیز می‌شود، این شرکت‌ها به مرور می‌توانند با همکاری و ایجاد مجموعه‌های مشترک، برپایه فناوری حاصل، به محصولات جدید و مشترکی نیز دست پیدا کنند.

سید مهدی سادات - مدیر عامل شرکت کارآفرینی و فن آوری ایران (کفا)

آیا هند می تواند پتانسیل های کارآفرینی و نوآوری خود را آزاد کند؟

“ کلید ورود محصولات دانش‌بنیان به بازار ”