ژاپن: بهشت نوآوری و خلاقیت، جهنم کارآفرینی

کد بلاگ : #239
تاریخ انتشار : شنبه, 8 آذر 1393 0:00
تعداد بازدید کننده : 3630
چاپ ارسال به دوستان
شما این مطلب را ارسال خواهید کرد:
ژاپن: بهشت نوآوری و خلاقیت، جهنم کارآفرینی
  • Reload بازآوری
بزرگ یا کوچک بودن حروف اهمیت ندارد
ارسال
ژاپنی‌ها همیشه در ارائه محصولات جدید، نوآوری را سرلوحه طراحی‌های خود قرار می‌دهند. در واقع کشور ژاپن بهشت نوآوری است، با این حال کارآفرینی در این کشور با ضعف‌هایی روبرو بوده است. بسیاری فرهنگ و قانون را مقصر اصلی این روند می‌دانند.

ژاپن کشور خلاقیت‌هاست. این کشور تشنه ایده‌های جدید و خلاقانه در تولید محصولات جدید است به طوری که از ابزارهای نوین گرفته تا محصولات طراحی شده، نوآوری یکی از اصول اصلی بوده است. اما چرا تعداد کارآفرینان در ژاپن بسیار کم هستند؟

برخی از محققان، فرهنگ را مقصر اصلی این موضوع می‌دانند: " بیزاری از شکست، عامل اصلی مقاومت دربرابر کارآفرینی است. "  اما واقعا چرا "شکست" در فرهنگ ژاپن این قدر مذموم است؟

علاوه بر مقوله فرهنگ، دیوان‌سالاری (بوروکراسی) و قوانین دست و پا گیر از دیگر موانع کارآفرینی در ژاپن است. وجود قوانین پیچیده در این کشور موجب شده تا راه اندازی یک کسب و کار نوآورانه و بدست آوردن پول از کارآفرینی دشوار باشد. براساس گزارش بانک جهانی ، ژاپن در "شروع کسب و کار" در میان 183 کشور جهان، در رتبه 107 قرار دارد. سرمایه‌گذاری خطرپذیر نیز در این کشور به ندرت اتفاق می‌افتد.

برای کارآفرینی در کشور ژاپن این دو عامل (مذمت فرهنگی شکست و قوانین پیچیده) سد بزرگی محسوب می‌شوند. المیرا بایراسلی یکی از نویسندگان حوزه کارآفرینی و نوآوری است. او اخیرا در یک گردهمایی شرکت داشته که در آن کارآفرینان و مدیران شرکت‌های نوپای ژاپنی حضور داشتند. در این گردهمایی، سفیر آمریکا در ژاپن جوایزی به کارآفرینان برتر این کشور اهدا کرده است. بایراسلی  پس از مصاحبه‌ای با چند تن از کارآفرینان و مدیران شرکت‌های نوپا در این گردهمایی چنین نتیجه‌گیری کرده که عامل فرهنگ و قانون موانع اصلی تبدیل شدن نوآوری به کارآفرینی در ژاپن است.

بایراسلی معتقد است که وضعیت شرکت‌های نوپا در کشور ژاپن را در هیچ کجای سیلیکون ولی (Silicon Valley) ندیده است. نه تنها در سیلیکون ولی، بلکه وضعیت این شرکت‌ها با شرکت‌های موجود در برزیل، هند و ترکیه نیز قابل مقایسه نیست.

جفری چار، یکی از کارآفرینان و مدیر شرکت جی‌سید‌ونچرز (J-Seed Ventures) با بایرسلی موافق نیست. وی معتقد است که باید معقول به این قضیه نگاه کرد حتی اگر روندها معمول نباشد. چار می‌گوید مقایسه شرکت‌های ژاپنی با همتایان خارجی خود درست نیست. نباید با کلیشه‌های معمول این موضوع را بررسی کرد.

چانا شونبرگر (Chana R. Schoenberger) نیز معتقد است سرمایه گذاری در حوزه کارآفرینی ژاپن بسیار محدود است. در مقاله‌ای که شونبرگر اخیر در نشریه فوربس منتشر کرده، می‌نویسد:"  ژاپن با داشتن دومین اقتصاد قدرتمند دنیا، هنوز در وارد کردن شرکت‌های کارآفرین به صنایع پردرآمد خود مشکل دارد. تا کنون قوانین حمایت از سرمایه‌گذاران در این حوزه موفقیت آمیز نبوده است. این در حالی است که بازگشت سرمایه در سلیکون ولی آمریکا، سه تا چهار برابر بیشتر ژاپن است."

شونبرگر معتقد است که مشکلات اقتصادی می‌تواند روی این روند اثرگذار باشد. با بروز مشکلات اقتصادی و به خطر افتادن فرصت‌های شغلی، اگر سیاست‌های ژاپن به سمت حمایت از کارآفرینی پیش برود، افراد نوآوری که شغل خود را از دست داده‌اند می‌توانند هسته‌های تشکیل شرکت‌های نوپا و نوآوری جدید را ایجاد کنند.


منبع 1: http://www.forbes.com/sites/elmirabayrasli/2011/11/28/japan-is-mad-about-innovation-can-it-get-crazy-about-entrepreneurship

منبع 2: http://www.forbes.com/2009/05/29/japan-entrepreneur-conference-markets-rebuilding-global-markets-venture.html


دلایل اصلی شکست شرکت‌های نوپا و نوآور در فناوری‌های نوین

“ ژاپن: بهشت نوآوری و خلاقیت، جهنم کارآفرینی ”