دلایل اصلی شکست شرکت‌های نوپا و نوآور در فناوری‌های نوین

کد بلاگ : #173
تاریخ انتشار : دوشنبه, 3 آذر 1393 0:00
تعداد بازدید کننده : 3551
چاپ ارسال به دوستان
شما این مطلب را ارسال خواهید کرد:
دلایل اصلی شکست شرکت‌های نوپا و نوآور در...
  • Reload بازآوری
بزرگ یا کوچک بودن حروف اهمیت ندارد
ارسال
بسیاری از شرکت‌های نوپا در حوزه فناوری‌های بالا با شکست روبرو می‌شوند. کنکاش پیرامون دلایل این شکست‌ها و اعلام آن می‌تواند به کارآفرینان حوزه‌های فناوری‌بالا کمک کند تا با درنظر گرفتن این تجربیات مانع از شکست کسب و کار خود شوند.

وقتی یک شرکت نوپا با شکست روبرو می‌شود، می‌توان قلم به دست گرفت و درباره دلایل شکست کارآفرینان این شرکت مطلب نوشت. چنین مطالبی برای دیگر شرکت‌های کارآفرین بسیار پندآموز بوده و در ادبیات رایج به آن واشکافی شکست (failure post-mortem) گفته می‌شود. بر طبق پیش‌بینی کارشناسان، از هر 10 شرکت نوپا، 9 شرکت با شکست روبرو می‌شوند. در اینجا سعی داریم به بررسی اصلی‌ترین دلایل شکست شرکت‌های نوپا در جهان بپردازیم. در ارائه این موارد سعی شده تا مطالب صادقانه و به شکلی شفاف بیان شود.

راه‌اندازی یک کسب و کار نوپا در حوزه فناوری‌های بالا (High-Tech) مانند سوار شدن بر ترن هوایی است. بنیان‌گذاران شرکت حس می‌کنند که باید به صورت مستمر سوار بر موج موفقیت باشند، حتی زمانی که در پس پرده، اتفاقات نامیمونی در شرف وقوع است. اخیرا پایگاه CB اقدام به انتشار 101 مقاله درباره دلایل شکست کارآفرینان نوپای عرصه فناوری کرده است. براساس اطلاعات این پایگاه، رایج‌ترین مشکل شرکت‌های کارآفرین نوپا، "فقدان بازار برای محصول" بوده به طوری که 42 درصد از شرکت‌های شکست خورده این گزینه را به عنوان عامل اصلی ورشکستگی خود اعلام کردند.

کاملا منطقی است، زمانی که کسی محصول شما را نخواهد، شرکت شما موفق نخواهد بود. هر چند برخی شرکت‌ها با علم به این که در جامعه برای محصول‌شان نیازی وجود ندارد اقدام به ارائه محصول می‌کنند و به صورت غیر منطقی انتظار دارند که خریداران را برای خرید قانع خواهند کرد. بهترین مثال در این بخش، تلفن‌های همراه است که در ابتدای ورود به بازار، استقبال چندانی از این محصول نمی‌شد. استیو جابز، بنیان‌گذار فقید شرکت اپل در این باره می گوید: " خیلی وقت‌ها، مردم دقیقا نمی‌دانند که چه می‌خواهند تا وقتی که شما نیاز‌شان را به آنها نشان می‌دهید."

شکل زیر 20 دلیل اصلی شکست شرکت‌های نوپا، نوآور و فناور در حوزه فناوری‌های نوین را نشان می‌دهد:

همانطور که ملاحظه می‌شود، فقدان بازار با 42 درصد در رتبه اول و به پایان رسیدن نقدینگی با 29 درصد در رتبه دوم این رده‌بندی قرار دارد. پل گراهام از شرکت نوپای Y Combinaor در مقاله‌ای به پایان رسیدن نقدینگی را یکی از دلایل اصلی شکست شرکت‌ها عنوان می‌کند.

استیون هوگان از شرکت Tech-Rx می‌گوید" احتمال شکست شرکت‌هایی که بنیان‌گذار آنها یک نفر بوده و هیچ شریکی او را همراهی نمی‌کند، بسیار بالا است."

از نظر هوگان، نیاز بازار دومین عامل شکست شرکت‌ها است. به اعتقاد او، وجود یک شریک در شرکت مانع بروز بسیاری از مشکلاتی می‌شود که در لیست CB به عنوان اصلی ترین عوامل شکست دسته‌بندی شده‌اند. هوگان معتقد است که اتمام نقدینگی ریشه در مشکلات دیگری دارد که می‌توان سرمایه‌گذاری غلط یا نادیده‌گرفتن برخی شاخص‌ها توسط بنیان‌گذاران را به عنوان ریشه اصلی مشکلات مالی یک شرکت قلمداد کرد. در واقع اتمام بودجه خود معلول گام غلطی است که پیشتر برداشته شده است.

منبع: http://www.entrepreneur.com/article/238088

“ دلایل اصلی شکست شرکت‌های نوپا و نوآور در فناوری‌های نوین ”